14.1.11

Boza

boza

Boza yaptimmmmmmm..... ina na miyo rummmm...!
Benim yaşımda olanlar çoçukluğunda muhakkak bu tad ile tanışmışlardir...Hatirladiniz değil mi kış akşamlarini?
Hani evde, harıl harıl yanan sobaların etrafinda oturulmus,hatta bu sobanın üzerinde kestaneler pismekte...
Tüm aile fertlerinin bir araya gelmiş (televizyonun olmadigi bir dünyada) sohbetler yapılıyor...Işte böyle akşamlarda, dışardan gelen davetkar ses de kulağınıydadır hala....öyle degil mi?

"Boza...! Bozzzacı......." 

 Hmmmmm demek ki hemen hemen ayni yaştayız..!

Bozayı oldum olasi cok severim...Ama maalesef yurtdışında yaşayan bizlerin aklımıza gelince,canımız çekince , gidip boza alma lüksümüz  yoktur...Yazın ise vatana gidince de boza bulmak mümkün degildir.
Rahmetli babaannem bozayı burada arasıra yapar bizde büyük bir iştahla içerdik.Veya bir arkadaş Türkiyeden gelecek ise ona sipariş verilirdi.Ama maalesef ucaklardaki bu yeni uygulama nedeni ile de bu da mazide kaldı..(ucakta boza getirirken yasananlarda ayrı bir trajikomik hikaye..)

Ehh gözden, damaktan uzak kalan ,gönüldende uzak oluverdi…

Ta kiiiii...perşembe gününe kadar..Eşimle oturmus komedi dükkanını izliyoruz.Tolga sahneye birilerini alıyor bunlardan birisi  bozaci olacak.
O da ne! BOZA ,aman Allahim bu ne güzel bir kelime....Dakikalarca beynime boza kelimesi işleniyor..
Yeriden fırlıyorum... eşimin "nereye?"sorusuna cevabım= Boza mayalamaya...…!

Defterler karıştırılıyor tarif bulunuyor ve bulgur ıslatılıyor...Ertesi gün başka bir Tv kanalında sunucular bozaları içiyorlar,canim iyice cekiyor.Ben size gösteririm.Benimki bir  mayalansin bir...!
Ve ancak bu gün içebiliyorum...ohhh..
Şimdi bunlari yazarken 4.bardağımı bitirmek üzereyim..Elime saglik..her yudumda eski günleri hatirlamak da cok keyif verici...

BOZA
Malzemeler:
500 g ince bulgur
100 g pirinc
500 g seker
1 taze maya veya 1 bardak eski boza
Yapilisi:
1)Bulgur ve pirinci yikadiktan sonra büyükce bir kaba alip bol suda ezilinceye kadar pisirin.
(Ben 1 gece islattiktan sonra pisirdim.)
2)Sonra tel bir süzgecten gecirin.Sekerini ekleyin ve tekrar bir iki tasim kaynatin.
3)Üzerinin kabuk tutmamasi icin ara sira karistirarak sogumasin saglayin.
4)Ilininca sulandirdiginiz mayayi-veya eski bozayi- ekleyip ilik bir yerde agzi kapali olarak mayalandirin.
5)1-3 gün icinde mayalanip göz göz olacaktir.Ara sira acip kontrol edin-tahta kasikla karsitirin-benim bozam 1,5 günde mayalandi.
6) Gerekirse su veya seker ekleyebilirsiniz..Ama muhakkak yine bir sık telli süzgecten gecirip buzdolabinda 3 gün icinde tüketmek sarti ile bekletin.
7)Tarcin ve leblebi ile birlikte ikram edin.

boza

54 yorum:

plndrkn dedi ki...

Boza bizim ailenin kış ritüelidir. Kış gelip de havalar soğudu mu, hele bir de biraz kar yağdı mı doluşuruz babamın arabaya doğru Vefa'ya gideriz. 1'er 2'şer bardak bozamızı içer mutlu mesut evimize döneriz. :))

Benim bir de komik bir hikayem var bu bozacılar hakkında. Ben küçükken ne zaman bozacı "Booozaaa!!!" diye bağırarak geçse ben doğru yatağa koşar ve uyurmuşum. Artık onu ne zannediyorsam :))

İşte senin yazını okuyunca bunlar canlandı gözümde. Ellerine sağlık, mis gibi duruyor.

Unknown dedi ki...

Ama sen ne yaptin Serapcigim... Peki ben ne yapicam simdi... Hadi simdi mayaladim diyelim, üc gün nasil bekliceeeeemmm... Ben de bayilirim bozaya, benim de annem, bizler kücükken nohuttan yapardi... Neden ögrenmemisim ki? Neyse, artik senin tarifini deneyecegim... Sevgilerimle, ellerine saglik....

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Ahh evet evet benim çocukluğumda da anneciğim ve babacığım birlikte yaparlardı, aynı dönemden mi bahsediyoruz bilemedim ama en azından benim çocukluğumda TV'ler vardı (siyah/beyaz ama) Biz de genelde mayayı bozacıdan alırdık, iki bardak alıp biri kullanır diğerini kardeşimle paylaşırdık... Sonrasında gelsin koca bir tencere dolusu boza... Ohhh miss gibi ekşi ekşi... Ayy çok canım istedi şimdi... Ellerinize sağlık, afiyetle bozalarınızı yudumlayın, bir yudum da benim için lütfen...

Sevil Şahin dedi ki...

tatlım ben o kadar çok severim ki bak canım çekti şimdi iş yerindeyim hala ne olcak şimdi :((

Adsız dedi ki...

merhaba canim cok nefis gözüküyor ellerine saglik
boza inanirmisin ben hic tatmadim fakat cok merak ediyordum
sayende en kisa zamanda deneyecegim
sevgilerimle
ugurbocegi1

Adsız dedi ki...

Bozayı çok severim.Bu tarifi mutlaka denemeliyim.Ellerinize sağlık.

Tarifkolik - Öznur dedi ki...

Merhaba bende boza nasıl yapılıyor diye düşünüyordum :) eline sağlık canım..

birsence dedi ki...

sen bozada yaparsın başka şeyide yaparsın...sende bu hüner varken herşeyi yaparsın ellerine sağlık canım...bu arada boza annesütünü arttırıyormuş araştırmalarımdan öğrendim...öperim canım...

Unknown dedi ki...

Çok severim,ellerinize sağlık.nefis görünüyor.sevgiler.

yemekbiraşk dedi ki...

siz anlatırken bende o kış günlerine döndüm çıtır çıtır yanan soba, tv de tehlike çemberi ve dışarıda bir ses boozzaaaa ben hiç sevemedim ama abim ve babam bayılırdı.. şimdi ise eşim hatta geçen gün dedi bir boza yapsanda içsek:) bende evdemi dedim.. demek ki oluyormuş müsait bir zamanda yapıcam..
elinize sağlık
sevgiler..

bir dilim bir tutam dedi ki...

Sevgili plndrkn siz yine vefa bozacisina gitmekle sanlisiniz.Diyorum ya insanin cani cekince hoppp bozaciya..

Filizcim tavsiye edrim gayet kolay..Yanliz cok bilasik cikiyor cok....


Ayselcim benim cocuklugumdada vardi tv ler ama komsuda..Siyah beyaz zamani bende yakaladim yani...Yil 68-69

Sevilcim en yakin bozaciya..

Leylacim bozayi sevmeyenlerde var..
Ben bu tat ile büyüdügüm icin bayiliyorum.Ama benim kizlar nefret ediyor.

Semihacim tesekkürler..


Öznur internettede bir kac tarif bulabilirsin.Yapmak istedigine sevindim.

Birsencim dogru söylüyorsun.Insan yapmak istedigi zaman oluyor.Yeterki istek ve arzu ve de azim olsun.

Arzucum tesekkürler.Sevgiler

"Yemekbirask" sevgiler..

Güloanne mutfakta dedi ki...

Serapcığım Ne yazıkki Ankara sokaklarında hiç bozacı olmaz burda o gelenek yok Ben boza kültürünü istanbuldan bilirim ve lise dönemimi hatırladım
vefa lisesinden mezunum mutlaka bir tenefüssümüz bol leblebili boza içmekle geçerdi
Yüreğine ve emeğine sağlık bardağı aldım ve kaçtım

aslan dedi ki...

Evde boza yapma fikri bana pek fena gelmedi. Tarçını bol sarı leblebili severim ben. Yaptıktan sonra dayanma süresi nedir Serap hanım?
Dostlukla..

pie kurabiye dedi ki...

Serap'cığım aklında olsun,maya yerine 2 dilim ekmek koyabilirsin.Annem temiz bir naylon çoraba koyup ekmekle mayalardı.Ellerine sağlık.

Limon çiçekleri dedi ki...

Bende inanamıyorum!Evde boza yapmak...Ne kadar maharetlisin ellerine sağlık.

Saglıklımutfak dedi ki...

Bayılırım Bozaya:) bak canım istedi. Vefaya da yakınım esasında:)

Unknown dedi ki...

MERHABA.HİÇ EVDE BOZA YAPILDIĞINI DUYMAMIŞTIM.HARİKA ELLERİNE SAĞLIK.
ŞİFA OLSUN.
SEVGİLER

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

Serap hanim Almanya'ya geldigimden beri boza icemiyordum,bu sene annem boza getirtip evde kendim yaptim,hem sütte ypiyormus bulgur,iki tencere bitti!Güzel oldu,oh be dedim,dünya varmis,Türkiye tadindaydi,cok hostu,sizinde elinize saglik...

Aybike Ceylan dedi ki...

Serap'cigim,

Harikasin, ellerine saglik. Kim bilir nasil lezzetlidir, afiyet olsun sizlere.

Sevgilerimi gonderiyorum ve de guzel bir hafta sonu diliyorum.

Nehir Butik Pasta dedi ki...

ooh afiyet olsun arkadaşım ne güzel yapmışsın
biz küçükken annem evde bize yapardı bozayı çok severim
ellerine sağlık

Adsız dedi ki...

Serapcim ellerine saglik görüntüsü cok güzelde tadi hakkinda bir yorum yapamiyorum, cünkü bende hep yazin izine gittim, seninde söyledigin gibi buradada o imkanlarimiz kisitli. Hep tariflerde okumusumdur boza kivaminda olacak,iyide bozayi bilmiyorum ki :-) tahminen deniyordum. Sayende bende deneyip tatma imkani bulacagim. Paylasimin icin tskler.
Sevgiler

Pembe Tatlar dedi ki...

Bu 2 oldu bozanın yapıldığını gördüğüm ....

Ellerine sağlık erapcığım...

Unknown dedi ki...

Yurtdisinda dogup buyudugum için, Boza'yi esimden duymus ama hiç tatma firsatim olmadi desem? Kisin Turkiye gidecem de öyleeee :(( Ellerine saglik canim

Eya dedi ki...

Offf valla benim de canim cekti bak simdi. Buraya geldigimden beri kis olunca düsünürüm hep yapilirmi ki diye, halam ve babaannem cok güzel yaparlardi ama galiba nohut ve bugdayla yaparlardi. Ay Serap..Filiz gibi simdi bende mi denesem...ben bir kitaplari karistirayim en iyisi...haaa bu arada ellerine,emegine saglik arkadasiiim... gercekten sende bu maharet varken, artik canimizin cekipte burada bulamadiklarimizi senden isteyecegiz....sevgiler

zehra

bir dilim bir tutam dedi ki...

Gülocum benim cocuklugum Ankarada gecti...Bozayida oradan hatirlarim...Ya sokaklarda satilir ya da Ulusa gittigimizde orada meshur bir bozaci vardi..Oradan sIk sIk alirdik..

Aslan bey yanilmiyorsan 2-3 gün icinde tüketmeli imis..Zaten ben böyle bardak bardak icersen 3 güne kalmayacak.

Pie kurabiye Boza mayasi ile ilgili verdigin bilgi icin tesekkürler.Bir dahaki sefere bunu muhakkak deneyecegim.

Limon cicegi tesekkürler.

Cafe portakal yorumun icin tesekkürler..

Hilal'cim nekadar sanslisin....

bir dilim bir tutam dedi ki...

Terazi kizi bende süt kondugunu bilmiyordum..Acaba rengi beyaz olsun diye mi?

Aybikecigim.tesekkürler canim sevgiler

Izguncum evet hep kücükken ictigimizi hatirliyoruz.Ya artik su cola türü sagliksiz seyler cikti ya gencelr böyle sihhatli yiyecek ve hatta icecekleri bilmiyorlar.

Sükrancim evet güzel bir konuya deyindin "boza kivami" böyle bir terim vardir..Bozayi tanimayanlar nasil ayarlarlar dogru ya...!

bir dilim bir tutam dedi ki...

Pembe tatlar tesekkürler..

Aylacim muhakkak denemelisin..

Zehram sen bu tadi biliyorsun demekki..
Nohutta kondugunu duydum..Arpada duydum.Ama geceblerde irmik duyunda cok sasirdim.
Önümüzdeki günlerde gelecek olursan belki sana getirebilirim..

pelince dedi ki...

Serapcım bende hep denemek istemişimdir ama mayalama süresinden falan korkmuştum.ama 1.5gün çok uzun gelmedi şimdi ;)
umarım bende eşim için deneyebilirim...
ellerine sağlık.. afiyetler olsun...

Kocaman Sevgiler.

bir dilim bir tutam dedi ki...

Vallahi Pelincim uzun geldi..Söyleki bu süre zarfinda tvde sürekli bir boza muhabbeti olunca zor bekledim diyebilirm..
Kitaplarda mayalanmasi 2-3 gün yaziyordu.
Ama herhalde ortamda cok mühim veya ben mi bekleyemedim 1,5 gün sonra icmeye basladim.Ertsei gün ise tam kivaminda idi..
Cok sevdigimden beklerim arkadas.O kadar hasret kalmisim ki bu lezzete..

mine dedi ki...

ah sadece adı bile nerelere götürüyor insanı : )

kalpkurabiye dedi ki...

Serap Hanım;
diyecek söz bulamadım size..
harikasınız..
bunu da başardınız demeki:)
afiyet bal şeker olsun çıkarın tadını:)

bir dilim bir tutam dedi ki...

Denizcim yok bunda birsey canim kendi kendine mayalaniyor.Yani marifetlik bir sey yok...

Degil mi Minecim aynen öyle..BOZA ne güzel bir kelime...

LEZZETİKRAM dedi ki...

Valla müthişş,ellerinize sağlık ,bizim evin vazgeçilmez kış içeceği,çok besleyici tabii,buaralar bende deneyeceğim ;) sevgiler

sarkaç dedi ki...

Önce profilinizi okudum, 87 kitap mı? Çok öğreneceğim var Serap Hnaım'dan dedim ve girdim içeriye. Bir de göreyim? Harika bir boza karşıladı beni. Annem çok yapardı, bulgurla ve içine nohut koyup nohutla mayalayarak. Yeni evlendiğim zamanlarda ben de yamıştım birkaç kez. Sonra hazır bozaya alıştık. Şu günlerde aklıma düşmüştü gene. Kolay değil aradan yirmi yıl geçmiş. Nasıl yapıyorduk diye düşünüyordum. Siz çıktınız karşıma, ne güzel tesadüf.

Perilersofrasi dedi ki...

Ne guzel yazmissin Serap, bence sen arasira anlatmalisin, tarifi verip kacma hemen, keyifle okudum yazini :)Ben bozayi cok severim ama ailede yanliz ben :)Leblebide yok burda acaba o nasil yapilirki :)Artik imkansizliklar bizi mucit yapacak boyle giderse.Yillar evvel Berlinde yapmistim bozayi, siselere koyup arkadaslara dagitmistim.Sevgiler..

bir dilim bir tutam dedi ki...

Pericim bir ara Berlinde bir "imbiss"in sattigini duydugumuzda,esim sirf ben istiyorum diye kalkip neredeyse 30 km lik bir yola gidip boza almisti..
Simdi hala satiliyormu bilmiyorum ama evde yapmak hic de zor degil...En azindan tadini sen ayarliyabiliyorsun.
Ben birde leblebili sevmem nedense.Tarcin daha cok hosuma gidiyor.Leblebi yapimini bundan bir kac yil önce bir blogcu yayinlamisti.Nohutu hasliyorsun sonra tuzlayipkisik firinda kavuyruyorsun.yanilmiyorsam öyleydi...

Sevgili Sarkac yorumun ve tabiki ziyaretin icinde cok tesekkürler.

dokuzuncubulut dedi ki...

Harikasın Serap'cığım. Çok severim arkadaşım. Bir de "bozacı!!!" sesleriyle beni eski günlere geri götürdün. Bir arkadaşımın annesi yapardı, olsun diye neredeyse başında beklerdik:)) Şimdi senin tarifinle hemen deneyeceğim. Ellerine sağlık canım:))

Unknown dedi ki...

Ön yargılarım nedeniyle kısa bir süre öncesine kadar boza sevmem derdim ama birden ne olduysa bir tv kanalında izlediği belgesel sonucu bozacı oldum çıktım her akşam hiç abartmıyorum 2 bazen 3 bardak içip sırf onu içebilmek için yemek yemediğim günler oldu neyseki biraz duruldu aşkım yoksa gidiş iyi değilde ellerinize sağlık

peynir hösmelimi dedi ki...

Ellerine saglik canim.
Masallah diyorum sadece:)Evde Boza ha mükemmel.
Sevgilerle.

Ferkay dedi ki...

Off Serap çım bir boza yaptın hepimizi çocukluğumuza götürdün. Ben küçükken sırf boza içebilmek için oruç tutardım. Şimdi ramazanda ne bozaaa sesi duyuyoruz nede bozacı görüyoruz.
Artık iş başa düştü.
Ellerine sağlık canım..

Mehmet Osman Çağlar dedi ki...

Sokak bozacıları nostaljide kalmasına rağmen, katkı maddeli konserve bozaların büyük
marketlerin tozlu raflarında yer aldığını düşünürsek, sunumunu yaptığınız ev bozası, biz
boza severlere güzel bir alternatif Serap hanım.

Bu faydalı bilgiyi paylaştığınız için zatalinize müteşekkirim.

Aileye sevgi ve selamlarımla..

sevimin sayfasi dedi ki...

boza süper olmus, ellerine saglik hamarat arkadasim benim...

herzaman pc basina gecme firsatim olmuyor bu aralar, tr`den misafirim var, hemen post yazip kaciyorum, oyüzden herzaman yorum yazamasam kusuruma bakma canim olurmu...
kocaman öpüyorum

bir dilim bir tutam dedi ki...

Feraycim tesekkürler...

Jivago dogru söylüyorsunuz.Gecenelerde babamin farkli tatlarda boza aldigini(visneli kayisili)ve bunlarin kasima kadar durabildigini söyleyince cok sasirdim..Icine ne konuyorki 10 ay dayanabiliyor..?

Sevimcim biliyorum....Son zamanlarda eskisi kadar postda yayinlamiyorsun.
Yinede ugrayip yorum biraktigin icin tesekkürler.

evatolyesi dedi ki...

Afiyet şeker olsun:)

Özgen dedi ki...

Merhaba elinize sağlık harika birşey yapmışsınız.Ben bayılırım bozaya ve Fethiyede hiç yok.Böyle anlattığınız iyi oldu deneyeceğim sevgiler...

keskinli dedi ki...

serapcim merak etmissin canim
sükür kötü bir sey yok bu ara annem ve babam bende misafir 15 gündür onlarla ugrasiyorum subatta geri TR ye dönecekler o yüzden is güc zaman yetmiyor bana :))

bozayida yaptin ya helal olsun diyorum sana vallahi süpersin lise yillarinda tr deyken haftada 1 kere kesin alirdi babam ya ne günlerdi ya simdi kalmadi böyle güzellikler insallah bende cesaret edip denerim ellerine saglik sevgiler canim

narcicegirengi dedi ki...

Ayy gercekten o gunleri hatirladim..Kis gecelerinde buz gibi sokaktan gelen o ses. Hatirlayinca anilar gelince gozlerimin onune icim isindi... Cok tesekkurler:)
Bozanin evde yapilabilecegini hic dusunmemistim. Ellerinize saglik:)
Sevgi ve muhabbetlerimle..

Unknown dedi ki...

Canim benim, sen cok yasa emi... Güldürdün beni... Sabah Zehranin blogundan sana not biraktim... Simdi de sana geldim, diyorum ki Zehra ne diyorsa dogru diyordur, subat gibi sana gelim ayi.... Gün belli degil belki ama en kisa zamanda onu da bildirecegiz... Heyecanla bekliyoruz bulusacagimiz günü.... Cok seyler yapacagizzzz cooookkk.... Öpüyorum gül yanaklarindan...

aysegul dedi ki...

Bozaaa bozaciiiii :D:D:D
cek bakalim bi kilo bozaci ablacik :P

sevgilerrr

ss dedi ki...

ay canım nasıl çekiyooo bilemezsin ama marketten almakta hiç istemiyorum..iki akşam önce evin önünden bağırarak bir adam geçti balkona çıkıp baya anlamaya çalıştım ne dediğini boza boza diyordu geç saatte olunca bağıramadım hazır tarifi varrr yapayım bende barii :((

fatma dedi ki...

Serapcigim bilgisayarim hasta herhalde ,ilk yorumum sana ulasmadi canim yaaaaaaa sana cok tesekkür ederim.Bozayi görünce nasil mutlu oldum,harika görünüyor ellerine saglik.En kisa zamanda denemek istiyorum..sevgiler....

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

Serap hanim,yok bozaya süt konmuyor sadece bulgur anne sütünü destekliyor yani süt yapiyormus,sevgiler...

Unknown dedi ki...

Bravo size tebrik ederim.Çünkü beklemek bir sabır işi...Ama yurtdışında olunca böylr oluyo tabii.Ben zonguldakta yaşıyorum burda ilk geldiğim yıllarda yoktu.Bende sizinle aynı duyguları yaşamıştım.Şimdi marketlerde bulunuyo.elinize sağlıkk

u.aydin dedi ki...

yaaaa bende istiyorum hele oksuruge birebirmis bu boza.ama ben de baoza yokki mayaliyayim diger malzemeler var ne olacak simdi uffff ufff tamda hah buldum yaaaa derken..
neyse seni tebrik ediyorum artik,ellerine saglik olsun...sevgiler...