15.1.12

Ghee- saf yag

Ghee yaptim.....!
Bir arkadasimin tavsiyesi üzerine mutfagimda artik saglikli oldugu icin  Ghee kullaniyorum...Önceleri bu yagi organik ürünlerin satildigi özel marketlerden (BIO LADEN) cok ama cok pahaliya aliyordum...Sonra biraz nette arastirarak evde yapmaya basladim...
Sizde yemeklerinizde genelliklede pilavlarinizda o mis gibi tereyagi tadini ve kokusunu almak istiyorsaniz,ama tereyaginin yan etkilerinden dolayi kullanmaktan cekiniyorsaniz, iste size evde hazirlayabileceginiz saglikli, saf yag saf yag Ghee  tarifi.
ghee yapimi

Ghee nedir?: Aritilmis yag--Saf yag
Sağlıklı tereyağ tarifi: Tereyağının içinde, beyin için faydalı vitaminler vardır. İçinde yüksek kolesterol olduğu için, kolesterolü olanlara tavsiye edilmez. Fakat içinde potasyum da vardır. Tereyağını seviyor ama yan etkisinin olmasını istemiyorsanız, İngilizce ve Almanca’da “Ghee” olarak bilinen, özellikle Arapların, Hindistanlıların ve Pakistanlıların kullandığı, bizde ise Urfalıların ve Trabzonluların saf yağ olarak nitelendirdikleri bir yağa dönüştürebilirsiniz.
 Bunun için tereyağını kısık ateşte, hiç yakmadan sürekli karıştırarak eritin. Üzerinde beyaz köpükler oluşacaktır, bu köpükleri kaşıkla alıp atın, işte damarları tıkayan tereyağının en sağlıksız kısmı bu köpüklerdir.
Kaynak:Dr Ender Sarac


Ghee yapilisi:
*Tuzsuz tereyagini bir tencereye alip kısık- Burasi cok önemli..!- ateste karistirarak eritin.

*Yagin yanmamasi lazim...Buna cok dikkat edin.
* yaklasik 30 dakika tikirdamasini saglayin.
ghee 1


*Bu sürede üzerinde olusacak köpükleri bir kepce yardimi ile sürekli  toplayin. ghee 2





Bu köpükler iste tereyaginin sagliga zararli olan kismi........... ghee 3



Kisik ateste bu islemi tenceredeki yagin  seffaf  bir görüntüye sahip olana kadar,yani artik beyaz köpükler olmayana kadar sürdürün.


Sonra bir kevgire kagit havluyu yayin ve yagi buraya döküp böylelikle tenceredeki  son tortularin bu yolla ayrilmasini saglayin. DSC_0165




ghee 4 
 Iste artik  elinizde seffaf ,altin renginde,laktozsuz,proteinsiz saglikli bir yaginiz var.


Gheeyi bir kavonoza koyup bir iki saate kadar donacaktir. Bu yagi oda isisinda  aylarca, buzdolabinda ise 1-2 yil saklayabilirsiniz....
Ve yemeklerinizde sadece 1 en fazla 2 tatli kasigi kullanmaniz  kafi gelecektir.


Ben 1 veya 1,5 kg tereyagindan  dan yapip kaldiriyorum.Uzun bir süre kullaniyorum..
1 kg dan yaklasik 900 g saf yag cikiyor....

37 yorum:

Mutfaknotlari dedi ki...

aa bu bizim sade yağ
ben konyalıyım ve anemler buna sade yağ derler yaparlar

karadenizli bi komşumda bunu kullanırdı onlarda sade yağ derlerdi
afiyetle tüketin

nesrin dedi ki...

Cok ilginc. Hic duymamistim. Ama kolayca yapabilir, saglikla zevkle kullanabilirim. Ellerine saglik ve bu güzel tarif icin tesekkürler Serap abla.

fatosun mutfagından... dedi ki...

bu muhteşem bir şey..paylaşımın için çok teşekkürler..ellerine sağlık arkadaşım..not edildi:))

Unknown dedi ki...

Bunu birçok defa duydum ama hiç yapmadım. İhmal etmeyip yapmak lazım muhakkak. Teşekkürler bug güzel bilgi ve tarif için.

ruken dedi ki...

Bende ilk kez duyuyorum.. tereyağının bu zararsız ve arınmış halini çok sevdim.. kesinlikle yapıcam bunu.. ama bir sorum var.. mutfak havlusu kalın gelmiyor mu? bildiğimiz tülbentle süzdüremez miyiz? çokk teşekkürler bu yararlı postun için..

u.aydin dedi ki...

gerceekten enteresan.fikir super vallahi.benki tereyagsiz yemek yapamam.iyi oldu denemek istiyorum.tesekkurler hayatim paylasimin icin.sevgilerle.

Eya dedi ki...

Aaaa Serap anneannem ve annem halen böyle kullanir Tereyagini. Hatta bizim carsaf böreginde falan ve de kurabiylerde hep bunu kullanirlar. Cok daha saglikli ve lezzetli oluyor. Paylasim icin tesekkürler...öptüm arkadasim...

zehra

ruken dedi ki...

Mutfak havlusu bana boşuna kalın gelmemiş.. :) teşekkürler haber verdiğiniz için..

Pasta sarayim dedi ki...

Verdigin bu güzel bilgiler icin tesekkürler Serap'cigim.Uzun zamandir kati yagi mutfagimdan kaldirmistim.Artik gönül rahatligiyla kullanabilirim.

Hayat Mutfakta Guzel dedi ki...

Hemen yapmalıyım, biliyordum ama bu kadar kolay olduğunu bilmiyordum...teşekkürler

Duru Mutfak dedi ki...

bi arkadaşım saf yağ saf yağ der dururdu biz neden bahsettiğini anlamazdık. ayrıca annem de yıllardır tereyağlarını böyle eritip saklar... demek o da uzun ömürlü yağ diye sade yağ yapıyormuş:) vay be neler öğrendim..

Unknown dedi ki...

bu tarif isime yarayacak zira Hint mutfagini cok seviyorum :-) sagol canim

kurabiyeevim dedi ki...

Merhaba,
Paylaşımınız için teşekkürler.. Ellerinize sağlık..
sevgiler..
http://www.kurabiyeevim.com/sevgililer-gunune-ozel-cekilisimiz/

Deli Kız Pınar Mutfakta dedi ki...

bu bizim anne usul yağımız.paylaşım için sağol serapcım

YEMEK SEVDAM (ELİF) dedi ki...

Hem çok pratik, hem çok sağlıklı. Teşekkürler canım. Bende artık böyle yapacağım. Ellerine sağlık. Sevgiler...
(Yemek Sevdam)

neslice tarifler dedi ki...

Ne iyiymiş. Yağı yakmazsam sonuç güzel olur herhalde.

Unknown dedi ki...

Çok iyi fikir....yapıcam mutlaka çünkü pilavlarda bende suluyağ tadını sevmiyorum...sevgiler.

Oglak Kizlari dedi ki...

Hiç böyle birşey duymamıştım. Ilginç.
Paylaştığın için sağol.

Cahil anne Çiğdem

Emel Kurt dedi ki...

selam, sağlıklı tereyağı.ellerine sağlık,afiyet sifa olsun.
bizde baklava yaptığımızda üzerine dökeceğimiz tere yağına bu islemi yapıyoruz. o yağın içerisindeki beyaz kısımlar fırına firince yanıyor ve görüntüyü kirletiyor,sevgiler...

zeymurancafe dedi ki...

bızım oralarda da sade yagdır adı bızım oralar yanı konya :)ellerıne sağlık canım adı farklı ekmegıne sur sur yee kaymak yagı da vardır neler yapıyolar neler vallla koyde yaşamak var

Unknown dedi ki...

Serapcim... Sayende cok güzel bir tarif ögrendim... Ben colestrol korkusundan tereyagi asla yemiyorum... AMa sanirim bu sekilde hazirlayabilirim.... Sagolasin arkadasim... Sevgilerimle,

sare dedi ki...

Biz bu yağa "sade yağ" deriz. Kışa girerken mutlaka yapılırdı. Şimdilerde bazı markalar da eritip, kışlık yağ diye satıyorlar ama evde yapılanını hiçbir şey tutmaz, ellerinize sağlık.
Faydalı bilgileri de paylaşmışsınız, teşekkürler.
Sevgiler.

Saglıklımutfak dedi ki...

Süper kesinlikle ilk fırsatta yapacağım serapcığım ;) sevgiler

LEZZETİKRAM dedi ki...

bu harika bilgiler ve tarif için teşekkürler :) mutlaka yapacağım

anne eli gibi dedi ki...

çok enteresanmış,herşeyin bir kolayı var,bilgiler için çok teşekkür ederim birgün mutlaka lazım olacaktır,sevgiler..

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

Evet canım bizde de büyükler böyle yaparlar- di
Halada cok severim...
Ellerine emeklerine Saglık , ne cok insan faydalandı bu bilgilerinden..
Cokk sevgiler afiyetler olsun serapcim.

Adsız dedi ki...

paylaştığınız için teşekkürler ben de aynı şekilde marketten aldığım zaman tereyağını bu şekilde yapıyorum yalnız kaynattıktan sonra bekletiyorum donuyor kaşıl ile alıyorum kalan altta ki posasıda poğaçalarda kullanılıyor ev yapımı tereyağ çok güzel oluyor var yapanlar köyde kaymak tereyağ tadına doyum olmuyor...

Hayattan Azıcık dedi ki...

Müthişsin canım harika bir tarif bayıldım buna karatay diyeti yapıyorum tereyağ serbest bizde ama köy tereyağı kullanıyorum. Bunu yaparım ben artık hep :) Bu arada etkinliğe katılmana çok sevinirim süper yayınlarsan da sitende çok sevinirim ne kadar çok blog o kadar çok tarif.
Etkinlikleri bende çok seviyorum. Sende yaparsın seninkinede eşlik ederiz böyle böyle çoğalır bu etkinlikler :)

Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Serap ablacım sayende Ghee ile de tanışmış oldum. Dünde görme fırsatım oldu :) aklıma çok yattı bundan sonra katı yaglar böyle kullanilcak bizim evde "sayende" ....
Selamlar Fatos (appdaş)

Adsız dedi ki...

tarif için teşşekürler baklava yaparken bende busorunla karşılaşıyordum

Adsız dedi ki...

iyi geceler,ben de yapmayı düşünüyorum ..ama öğrenmek istediğim bir şey var ki ...kurabiye veya keklere kullanmak istediğimiz zaman ölçüsü nasıl olmalı? mesela 100 gr tereyağı diyorsa bu 100 gram ghee yağımı olmalı..teşekkürler FiLiZ

bir dilim bir tutam dedi ki...

Sevgili Filiz

Ghee yi tereyagi oranina göre bire bir kullanma....

100 gr tereyagi icin 80 g kullanmani tavsiye ederim...

Sevgiler

Adsız dedi ki...

Bu yağı anladım da peki has urfa sade yağını ayrandan yapılan o eminim daha sağlıklıdır onu kurabiyelerde kullanabiliyor muyuz yardım ederseniz çok sevinirim

Adsız dedi ki...

Adımı unuttum gaziantep/bilge

bir dilim bir tutam dedi ki...

Sevgili Bilge,Ben bu yagi hic kurabiyelerde kullanmadim…Aslinda bir kac kez aklima geldi ama sonra vazgecip normal tereyagindan yaptim..aslinda denemek lazim…Sevgiler

Unknown dedi ki...

Serap hanim bu sade yag icin kerrygold kullanilabilir mi siz hangi marka kullandiniz? Pogaca ya da kurabiye icin de kullanilabilir mi

bir dilim bir tutam dedi ki...

Elif hanim merhaba,her türlü tereyagi ile yapabilirisiniz…Ben hemen hemen her markayi denedim..