3.6.08

Yesil Kuskonmaz- Asparagas

KUSKONMAZ (Asparagus)









KUSKONMAZ hakkinda kisa bir bilgi. .

Kuskonmaz topragin altinda, yani patates gibi yetisen bir nevi kök sebze. Kumlu ve sulak toprakta yetisir.

Toplama sezonu (Almanya'da)Nisanin sonunda basliyor ve 24 Hazirana kadar sürüyor.Bu tarihten itibaren kesinlikle! toplanmiyor ki seneye tekrar filiz versin.

"Kraliyet sebzesi"(fiyatindan olsa gerek)-"yenilebilen fildisi" ,"ilkbahar kokulu kök"gibi adlarida var!

Tarlasi uzun öbekler seklinde oluyor ve toplayicilar özel bir bicak yardimi ile kuskonmazlari büyük bir titizlikle! zedelemeden topraktan cikartiliyor. Toplayicilarin sirt agrilarindan yakinmalari da bu sebebten..


Ne kadar kalin olursa fiyati da o kadar artiyor.

Pahalli olmasini nedenleri:

1.Ekimi ve bakimi mesakkatli.

2.Tamamen el ile ve sirt agrilari ile nazik bir sekilde kirilmadan toplanmasi.

3. Ekildikten üc sene sonra ürün alinmasi.

4.En gec iki üc gün icinde satilmak zorunda olmasi.(ne kadar kalirsa degeri o kadar düsüyor.)

Fiyatinin yüksek olmasi ,kuskonmazi cok özel bir yemek yapiyor.Ve lüks ve sezon yemegi olarak restoranlarda satiliyor.


1 kilo taze kuskonmaz Almanyada 9-13 Euro civarinda.Yani 1 kilo etten pahalli.

Restoranlarda kuskonmaz haslanmis patates,domuz pastirmasi, ve sos hollandez ile birlikte veriliyor.

Yapilsina gelince... Beyaz kuskonmazlar salatalik gibi soyuluyor.

Tuzlu, 1 tatli kasigi seker ve tereyagi eklenmis suda haslaniyor.Kuskonmazi haslamak icin özel tencereler var..Özel ma$asi (hirpalamadan almak icin) tabaklari vs. vs.

Ayrica corbasida cok lezzetli oluyor.

Tadina gelince....Bu biraz damak zevki.!!!!Tadi yogun degil.Hafif kilcikli gibi oluyor, ki bu da bizlerin damak zevkimize biraz ters.

O yüzden de biz pek beyazinla hasir nesir degiliz.Yesil kuskonmaz yiyoruz.Yesil kuskonmaz topragin üzerinde büyüdügünden tadi daha yogun ve neredeyse hic soyulmadan pisiriliyor.

Besin degeri:

Kaliyum ,fospor A ve B, C ve E vitamileri iceriyor.Icindeki su orani 93%. bilhassa kilo vermek isteyenler icin ideal bir sebze.

Böbrekleri calistiriyor.Idrar söktürücü özelliginin yani sira, vücuttan toksinlerin atilmasina yardimci oluyor.Kan yapici özelligi de var.

100 gram da 20 kalori var.

Yesil kuskonmaz da vitamin C orani daha yüksek.Tadida beyaza rahmen daha yogun.



Yunanlilar bu sebzeyi 2500 yil önce bulmuslar.Onun icin de diger bir adi

ASPARAGOS yani sap -yani taze filiz demek.

Ilk önceler sadece ilac icin(dis agrilari ve ari sokmalarinda ) kulanilan bu sebze daha sonra Romalilar tarafindan sofralara gelmis. Beyaz ve yesilin disinda mor renkli olani da var.



Biz bu sebzeyi cok sik yeriz.Sezon bittigi zaman da Almanya'ya ,ya sicak ülkelerden(Amerika,Arjantin) gelenleri ya da konserve edilmisleri tercih ederiz.

14 yorum:

Disalce dedi ki...

adını hep duyardım ama ilk defa görüyor ve hakkında bilgi sahibi oluyorum...

değişik bir sebze....

ellerine sağlık..sunum çok hoş...

ab-ı hayat dedi ki...

Merhaba,

Ben Çorum da oturuyorum ve burada özel olarak yetiştirilmiyor.Genellikle bahçelerin kenarlarında yetişiyor ve toplanıyor.Belki farklı bir cinsidir.Hatta resmini çektim yayınlanmak için bekliyor.Pazarda yaklaşık 2 ytl'ye satılıyor.

Çocukluğumun lezzetleri arasında olduğu için çok sevdiğim bir lezzet.Özellikle yumurta ile kavrulmuşunu seviyorum.

sevgiler...

bir dilim bir tutam dedi ki...

Sevgili Disal, iste bende bilmeyenleri bu sebzeyi tanitmak icin yazdim.

Sevgili Bengüsu,muhakkak öyledir.Bazen Türkiyemizde gördügüm sebze ve otlar yurtdisinda ne paralara satiliyorlar sasiyorum.Bunlardan biriside biberiye digeri ise semiz otu.Babamlarin bahcesinde semizotlari oradan buradan ot diye cikiyor,ben Almanyada bir minicik demetine 1 €
veriyorum.

Feyza Fidan dedi ki...

Serapcım bende hiç denemedim kuşkonmazı, çarşıda pazarda yanından geçip gidiyorum niyeyse..Mutlaka denemek istiyorum ama tadını bilmediğimden cesaret edemiyorum ..Bakıyim pazarda ilk gördüğüm tezgahta üzerine atlayıp alıyim :))
Ellerin dert görmesin canımcım,
Sevgiler...

Eya dedi ki...

Arkadaşım ne güzel anlatmışsın...ama ben bir bunu beceremiyorum desem, bir kere denedim olmadı. Bir daha da yapmadım.En iyisi restorantta yemek galiba...ama şimdi sende okuyunca cesaret geldi, tekrar denesem mi????

sevgiler


zehra

Adsız dedi ki...

canim eline saglik,tabak sahane gorunuyor. ayrica verdigin bilgiler de harika,onemli birsey ogrenmis oldum zevkle okudum çok sagol,opuyorum seni:))

bir dilim bir tutam dedi ki...

Huriye'cim hosgeldin.Fransada kuskonmaz vardir kesin degil mi?
sen hic denedin mi?


ZEHRA'cim o güzel pastalari ve kurabiyeleri yapan bir kisinin bu basit yemegi yapamayacagina inanmam.Güzel olmustur da sen begenmemissindir kesinlikle....Yoksa bu güzelliklerin mimari olarak niye yapamayasinki.

Aybike Ceylan dedi ki...

Ne guzel bilgiler Serap'cigim, sagol. Burada da cok yaygin ama ben bir kez denedim. Birde senin tarifinle yapmak lazim, harikasin...

Sevgiler ve guzel bir gun dilegimle.

meleginmarifetleri dedi ki...

Marketlerde konserve olrak görürüm ama hiç yemedim tadını bilmiyorum merak ettim bari tarifinide ver serapcım.
Sevgiler bay.

Begüm dedi ki...

Serap ablacim, tariflerimin hosuna gitmesi cok sevindirdi beni. Senin sayfanda süper. Hemen listeme eklendin :) Birbirinden güzel tariflerin var. Ellerine saglik. Kuskonmazi cok severim. Hele beyazini. Yakinda beyaz kuskonmaz salatasinin tarifini vericem...
sevgilerime...

Adsız dedi ki...

Canim benim yaaa,sana çok tesekkur ediyorum beni unutmayip yeni yasimi tebrik ettigin için,canimsin benim,çok sagol serabim.

keskinli dedi ki...

selam
evet sana katiliyorum bizim damak zevkimize ters ama besin degeri yüksek özelikle seker hastalarina tavsiye ediliyor bende sosla yapiyorum hollanische ile cok güzel anlatmissin canim vede yapmissin ellerine emegine saglik sevgiler

mutfakmacerasi dedi ki...

bizim evde sıkca yapılır. annem çok seviyor. Teşekkürler

Adsız dedi ki...

very good!